Tuesday, January 12, 2010

Sabah rancang tanam stevia ganti gula


KOTA KINABALU 9 Jan. - Kerajaan negeri merancang untuk menanam stevia iaitu sejenis pokok herba renek yang mempunyai rasa manis, secara komersial sebagai alternatif kepada gula.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Yahya Hussin berkata, projek perintis tanaman tersebut akan dilaksanakan di Pusat Penyelidikan Pertanian Ulu Dusun di Sandakan dalam masa terdekat.
"Kawasan seluas satu ekar sudah dikenal pasti untuk tujuan itu dan kita berharap ia dapat dimulakan secepat mungkin.

"Sebagai permulaan kita jalankan satu ujian di Ulu Dusun Sandakan dan kemudiannya akan memperluaskannya secara berperingkat-peringkat ke kawasan lain seperti di pusat penyelidikan pertanian di Tawau, Tenom, Tuaran dan Kundasang," katanya di sini baru-baru ini.

Menurutnya, bagi memastikan penanaman dan penyelidikan yang baik menggunakan teknologi terkini, projek itu turut mendapat kerjasama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.
Yahya yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri berkata, tanaman tersebut amat mudah hidup dan senang dijaga malah mampu menjana pendapatan lumayan.

Selain itu katanya, tanaman berasal dari Paraguay itu juga mempunyai potensi pasaran yang luas khususnya bagi kegunaan industri makanan dan minuman.

"Sebenarnya tidak perlu kawasan yang luas untuk mengusahakan tanaman ini kerana ia boleh ditanam di belakang rumah sahaja.

"Dalam satu ekar, tanaman stevia boleh menghasilkan satu tan metrik daun kering yang boleh dijual dengan harga RM7,000 setan, malah ia boleh dituai tiga hingga enam kali setahun," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa rakyat negeri ini untuk merebut peluang mengusahakan tanaman berdaun manis tersebut di kawasan tanah kosong masing-masing.

"Ia bukan sahaja dapat menggantikan gula dalam minuman dan makanan tetapi akan menjadi sumber pendapatan untuk mempertingkatkan ekonomi rakyat Sabah seterusnya mengeluarkan mereka dari belenggu kemiskinan," ujarnya.

~ petikan : utusan malaysia~

No comments:

Post a Comment